• UTSTÄLLNINGAR / EXHIBITIONS
  • KONSTNÄRER / ARTISTS
  • SHOP
  • OM GALLERIET / ABOUT THE GALLERY
  • KONTAKT / CONTACT

Välj utställning

  • Kommande / Upcoming
  • Pågående / Current
  • Tidigare / Past
Anna Berglöf, Fotografi, 7 – 28 april

ANNA BERGLÖF

ANNA BERGLÖF – CV

 

Under en resa till Indien år 2015 upptäckte Anna Berglöf det som skulle komma att bli hennes konstnärliga tillvägagångssätt framöver. Genom att gå riktigt nära och fotografera upptäckte hon att vardagens tillsynes ointressanta ting innehöll en oupptäckt värld av abstrakta motiv. Konstnären fascinerades av alla de vackra mönster som döljde sig i det vi tar för givet och bara väntade på att få synliggöras i hennes närbilder – det var som att få upp ögonen för konst som inte “borde” finnas där. Då Berglöf till vardags arbetar som forskare och forskningskoordinator vid Karolinska Institutet ligger måhända mikroskopets åskådliggörande av det annars osynliga nära till hands. Vare sig hon arbetar med mikroskop eller kamera menar Bergöf att allt, och inte minst det förbisedda, har flera olika lager. Konstnären strävar efter att även öppna betraktarens ögon för denna värld av konstfulla motiv som kan döljas i en sliten lastbil eller mur.

Trots att hennes konstnärliga medium är fotografi kan verken lätt misstas för abstrakt måleri, något som är högst medvetet av Berglöf. Konstnärens tydliga estetiska koppling till måleri framhävs inte minst av att hon skriver ut hennes verk på akvarellpapper istället för glansigt fotopapper, vilket ger ett klart måleriskt uttryck och motiven tycks även mer tredimensionella. Ytterligare kännetecken för Anna Berglöfs konstnärskap är att hon undviker att bli övertydlig i hennes motiv liksom verktitlar. Hennes abstrakta fotografier lämnas öppna för betraktarens egna associationsbanor och tolkningar utifrån dennes personliga erfarenheter.

 

Wall Stories (2018)

“Under min resa i Kina kunde jag inte besöka den omtalade kinesiska muren. Jag bestämde mig istället för att titta närmare på murar i de delar av landet som jag besökte. Min fascination var stor då jag insåg att många murar, även de mest oansenliga, hade sina egna historier att berätta. Berättelserna har skapats av människan, naturens krafter och tidens gång. Att fånga upp dem med kameran är mitt sätt att fånga murens historia och föra den vidare”, säger konstnären Anna Berglöf.

 
 
På Galleri Eklund presenterades utställningen Wall Stories, med 14 närbilder av murar som Berglöf tagit under hennes resor i Kina. 

 

Truck Stories (2015)

Anna Berglöf reser mycket och återkommer gärna till Indien. Hon har suttit långa sträckor i bil bakom de bullrande, kraftfulla lastbilarna av märket TATA målade med konstfulla motiv. Då kom hon att tänka på vilka historier lastbilarna måste kunna berätta och ville fånga det med kameran. Dagen därpå besökte hon en verkstad vid utkanten av staden Radjastan i norra Indien, där många bilar fanns samlade.

“Jag fotograferade hela de färgsprakande fordonen i flera timmar, men blev aldrig nöjd eftersom bilderna kändes för självklara. Så jag tog några steg fram och kom riktigt nära. Mitt i den färgglada charmen fanns rost, revor och flagor. Och en värld av modern konst öppnade sig. Jag var fångad”, säger Berglöf.

 

I utställningen Truck Stories på Galleri Eklund ställde Berglöf ut 16 fotografier. Dessa verk visade lastbilsmotiv som påverkats av mångtalet körningar och tidens tand.

 

It was during a trip to India in 2015 that Anna Berglöf discovered what came to be her new artistic process. By photographing her subjects extremely close-up, she found that seemingly uninteresting day-to-day objects contained a whole world of abstract motifs. Berglöf was fascinated by all of the beautiful patterns hidden in objects that we might take for granted, that were just waiting to be brought to life in her close-up images. The artist describes it as finding art that “should not” have been there. As Berglöf also works as a researcher at The Karolinska Institute in Stockholm, perhaps the microscopical visualization of what is otherwise unseen on some level inspired her to find a similar process in her artmaking. Her aim is to open the art viewer’s eyes to this world of artful motifs that may be hidden in the surface of an old truck or wall.

Though she is a photographer, her works might easily be mistaken for abstract painting which is intentional on her part. The aesthetic connection to painting is reinforced by the fact that the artist prints her work on aquarelle paper instead of shiny photo paper – giving a distinctive painterly expression and also making the motifs appear more three-dimensional.

 

Text av Sandrina Cerda, Galleri Eklund

 

 

 

 

 

 

 

 

 

© galleri eklund
Use arrows for navigation