• UTSTÄLLNINGAR / EXHIBITIONS
  • KONSTNÄRER / ARTISTS
  • SHOP
  • OM GALLERIET / ABOUT THE GALLERY
  • KONTAKT / CONTACT

Välj utställning

  • Kommande / Upcoming
  • Pågående / Current
  • Tidigare / Past
Doppet

ELISABETH ZEILON

ELISABETH ZEILON CV

 

Elisabeth Zeilon är en fotograf inspirerad av att gestalta kvinnors livsöden. Hon har länge arbetat med fotografiska kollage där hon kombinerar idéer från det förflutna med det nutida och där hon låter olika exponeringar i varierande opacitet flyta in och ut i varandra. Resultatet blir mycket drömska bilder. En parallell kan dras mellan dessa skira lager med långa exponeringstider och livets olika skeenden som sömlöst flyter in i varandra. Minnen, drömmar och tidigare händelser får stillsamt samspela. Med hjälp av dubbelexponeringar skapar Zeilon egna rum som är oberoende av verklighetens begränsningar. Genom åren har hennes motiv renodlats, och lagren av de olika exponeringarna framstår alltmer som ett enda, men nu med en målerisk kvalitet.

 

I en av Zeilons bildserier är motiven hämtade ur operans värld – med dess hjältinnor som offrar allt för kärlekens skull men ofta går tragiska öden till mötes.

I en annan bildserie befinner sig konstnären i Paris. I stadens trädgårdar fascineras hon av alla de kvinnliga statyer som finns här och som hon upptäcker ofta representerar grandiosa livsöden. Zeilon både fotograferar de faktiska skulpturerna, men har även anlitat modeller för att på olika sätt gestalta de kvinnor som statyerna representerar.  Vissa av dessa livsöden berör henne särskilt. Hennes bilder av hjältinnor såsom Laura de Noves, Bathilde, Blanche de Castille handlar om att levandegöra dessa historiska kvinnor och deras insatser.

 

Utöver historiska porträtt skapar Elisabeth Zeilon även en annan typ av porträtt av kvinnor. Här är det obestämt vilka bilderna faktiskt föreställer. Konstnären har återigen använt sig av modeller men har bett dem att blunda, vända sig bort eller så har hon på annat sätt delvis otillgängliggjort kvinnorna för betraktarens granskande blick. På detta vis blir de snarare bärare av mening och skildrar diverse sinnesstämningar och händelser ur livet, än att det rör sig om specifika porträtt av personer. Dessa fotografier kan ses som en typ av självporträtt för konstnärens egen sinnesstämning, och speglingar av de känslor som hon har inför sitt eget liv, men likaså för den kvinnliga betraktarens dito.

 

Zeilon har också skapat en bildsvit som skildrar övergivna lador på landsbygden. Ladorna agerar som en symbolisk förlängning av den svenska landsbygdskultur som håller på att försvinna; där ladorna sakta men säkert förfaller för att slutligen sjunka och förmultna ner i jorden. “Av jord är du kommen, till jord skall du åter varda”. Dessa bilder är dessutom tagna under de karga vintermånader då landsbygden går i vila, och de borttynande ladorna ter sig än mer ödsliga och övergivna. Även här framträder en typ av historiska lager i bilderna, och en undran väcks om vad dessa lador har ”sett” genom åren; vilka människor som bott och arbetat här och hur de haft det. Zeilon säger:

 

”För mig symboliserar ladorna gediget arbete och trofast sammanhållning. De faluröda timmerväggarna – en arkitektur där form följer funktion – framstår som något djupt genuint. Präglade av att vara bortglömda, besitter de samtidigt en storslagen kvalitet. De gamla ladorna symboliserar för mig den ryggrad som lade grunden för vårt land. Jag har därför velat lyfta fram den styrka och karaktär som ladorna representerar, innan de har förfallit helt.”

 

Oavsett om Zeilon fotograferar människor, statyer eller lador tenderar hon att blåsa liv i det förgångna och ger på så vis röst åt den historia som är mer eller mindre bortglömd.

Zeilon är dessutom inspirerad av naturen och har skapat landskapsbilder som manifesterar hennes längtan till den typen av vilda och karga landskap, där människan i jämförelse blir mycket liten. Dessa landskapsbilder är gjorda i en kreativ kombination av fotografi och måleri.

 

Elisabeth Zeilon (f. 1957) bor och är verksam i Stockholm. Hon är utbildad vid  Anders Beckmans skola i Stockholm och vid Gerrit Rietveld Academie i Amsterdam, Holland. Konstnären har presenterats i flertalet separat- och samlingsutställningar i Sverige, men även i Europa. Zeilon finns exempelvis representerad i Polaroid Collection, USA; Sacramento Art Museum, USA; Växjö kommun; Nyköpings landsting.

 

Tysta historier (2019) var Elisabeth Zeilons första separatutställning på Galleri Eklund.

 

Elisabeth Zeilon is a photographer inspired by portraying women’s life stories. For a long time, she has worked with photographic collages where she combines ideas from the past with ones from the present, interweaving exposures of varying opacity. The resulting images are very dreamlike. A parallel can be drawn between these sheer layers with long exposure times and life itself – where various memories, dreams and past events seamlessly flow into one another and commingle. Using double-exposures, Zeilon creates her own physical spaces which are independent of the limitations of reality. Over the years, the different exposures in her images appear increasingly as one but with a distinct painterly quality.

One of Zeilon’s series of photographs features motifs from the world of opera, with its heroines sacrificing everything in the name of love, often with tragic outcomes. Another one of her series is inspired by her strolls in Paris. While visiting one of the city’s many beautiful gardens, Zeilon was fascinated by the sculptures of women that she saw there, each of them representing a spectacular life story. She photographed these sculptures as well as hired models to impersonate the women represented by the sculptures. Some of these stories were particularly moving to her, and her images of heroines such as Laura de Noves, Bathilde and Blanche de Castille essentially aim to breathe new life into the feats of these historical women. Elisabeth Zeilon’s works lend a voice to certain parts of history that are more or less forgotten today.

Aside from historical portraits, the artist also creates a different kind of portraiture of women, where it is unclear whom the images actually depict. Again, Zeilon has employed models but this time, she has asked them to close their eyes, to turn away from the lens, or by other means has partially made the women inaccessible to the viewer’s gaze. Thus, the images become symbolic or representative in nature – conveying universal moods and life events, rather than being portraits of specific people. These photographs may be viewed as a kind of self-portraiture of the artist herself, reflecting how she feels about her own life, but can just as well do the same for the viewer and mirror their state of mind.

Zeilon is also continuously inspired by nature and makes landscapes in her own creative combination of photography and painting. The landscapes tend to manifest her personal longing for the kind of wild and barren nature that is portrayed in the images, where humans are comparatively small and insignificant.

 

Elisabeth Zeilon (b. 1957) resides and works in Stockholm. She attended Anders Beckman’s School of Design in Stockholm and Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam. The artist has been presented in numerous solo and group exhibition in Sweden and Europe. Zeilon is for instance represented at Polaroid Collection, USA; Sacramento Art Museum, USA; Växjö municipality; city council of Nyköping.

 

Text av Sandrina Cerda, Galleri Eklund

 

 

© galleri eklund
Use arrows for navigation