• UTSTÄLLNINGAR / EXHIBITIONS
  • KONSTNÄRER / ARTISTS
  • SHOP
  • OM GALLERIET / ABOUT THE GALLERY
  • KONTAKT / CONTACT

Välj utställning

  • Kommande / Upcoming
  • Pågående / Current
  • Tidigare / Past
EVA OLOFSSON
Eva2

EVA OLOFSSON

EVA OLOFSSON – CV

 

Med en uppväxt i Torslanda i Göteborg har Eva Olofsson alltid haft en fysisk och emotionell närhet till djur och natur, skog och stall – där hästar, hundar, katter, får, gäss, hönor och kaniner förgyllde dagarna. Detta inspirerade sedan till en karriär som både floristmästare och konstnär. Olofssons verk kan bäst beskrivas som naturskildringar där djur och växtlighet frodas i en färgsprakande hyllning till moder jord. Hon arbetar i olika lager på bildytan i en sorts blandteknik av måleri, silkscreentryck, fotografi och collage där betraktaren lätt kan återkomma till verken flera gånger och upptäcka nya detaljer och symboler.

“Jag gillar allt grönt, grönska och mossa; all växtlighet. Och frid, inte minst. Det kan vara en oxe med horn, ett vildsvin, en fågel eller en trollskog som jag använder som avstamp för en målerisk fantasi… Nedanför min ateljé växer murgröna och körsbär, vinbär och kaprifol. Jag är fascinerad av allt som händer och tittar varje dag på träden. Det inspirerar mig mycket till målningarna”, säger  Olofsson.

 

Utöver Olofssons floristyrke och den omgärdande naturen i Torslanda hittar konstnären även inspiration och material till hennes skapande i äldre böcker hon införskaffar från antikvariat. I målningarna skymtas faktiska partier och ibland även hela sidor ur nötta kartböcker, floror och historieböcker från 1800-talet och framåt. Damm, smuts och diverse anteckningar i marginalen från tidigare bokägare skapar en patina som Olofsson gärna har med i hennes verk.

Men konstnärens målningar kan inte bara ses som rundvandringar i tid, utan även i rum och zoologi. Olofsson tycks ha en viss dragning åt det afrikanska – där långa, finlemmade kvinnogestalter liksom exotiska djur spatserar genom en sagolik värld av savann, öken eller prunkande skog. Här finns en påtaglig fascination för vilda djur såsom elefanter och olika hovdjur, vilka förekommer i många av hennes verk. Konstnären skapar även en biologisk värld av växtdelar, djur och människor som är något gåtfull, där det inte alltid är klart vad som är vad och en långsmal kvinnokropp kan lika gärna vara en blomstängel eller en trollslända.  Det finns en lekfullhet i Olofssons naturbeskrivning – trots att konstnären många gånger utgår ifrån djurfotografi, biologiska lexikon och floror bibehåller hon ändå en viss skevhet i hennes motiv och det framgår att det inte är av yttersta vikt exakt vilken organism som skildras. Härmed blir hennes motivvärld hybrider av organiska former och väsen; en dynamisk blandning av föreställande och abstrakta uttryck med utgångspunkt i naturen.

 

Olofssons målningar kan ta mellan några veckor till flera månader att skapa. Till en början grundlägger konstnären med akrylfärg som hon också låter rinna i långa strängar över duken. Sedan fortsätter Olofsson gradvis med att applicera olika lager av oljefärg, pastellpenna, collagematerial och screentryck baserade på hennes egna fotografier. På så vis skapar hon sina kompositioner av text, rinningar, spikraka ränder, människogestalter, djur, ornamental växtlighet och symboler såsom fyrkanter, trianglar, on-knappar och det astronomiska tecknet för jorden. Då konstnären måste ta hänsyn till torkningsprocessen mellan dessa olika lager i en målning skapar hon mångtalet verk samtidigt. Olofsson beskriver skapandeprocessen som att vandra emellan tavlornas olika världar och att deras gemensamma tillblivelse gör verken i en utställning till en naturlig enhet.

Det finns en förmedlad idyll i målningarnas rikedom i färgnyanser och grönskande växtlighet. Dessutom framkommer ett genomgående frihetstema, då många av motiven antingen är fjäderfän med förmågan att flyga bort eller exotiska vilddjur som obehindrat strövar i målningarnas landskap utan en alltför påtaglig närvaro av människan. Dock finns även ett inneboende mörker i denna idyll, där inte minst verktitlarna alluderar till en allvarligare realitet. Titlar som Trappsteg till Rangordning, Höj Din Blick, How Long, Hopefully, You are Not Alone och Stop It synliggör människans problematiska relation till miljön och uppmanar även till handling och ett värnande om djur och natur.

 

Livets Ränder (2018)

I utställningen Livets Ränder finns spår av Eva Olofssons karaktäristiska formspråk, dock med vissa stickspår. Färgskalan tycks här något mustigare och, precis som utställningstiteln antyder, finns även markanta ränder i flertalet av verken. Utöver Olofssons sedvanliga färgrinningar som löper nerför målningarna likt vatten, skär dessutom betydligt mindre organiska ränder spikrakt både horisontellt och vertikalt genom dukarna. Såväl murrig färg som perfekta, arkitektoniska linjer bidrar till intrycket av en ökad mänsklig närvaro i denna utställning; där maskingjorda strukturer, likt telefonmaster och lyftkranar, kontrasterar hårt mot de idylliska naturmiljöerna. Tillsammans med symboler såsom on-knappar och det astrologiska tecknet för jorden som syns i förgrunden av vissa målningar, tycks konstnären uppmana till rätt prioriteringar i livet och en harmonisk och lugn, men inte minst, miljövänlig och icke-exploaterande livsstil. 

 

Eva Olofsson (f. 1977) bor och är verksam i Göteborg. Hon har studerat vid ett flertal konstskolor i Göteborg, mottagit stipendier liksom konstnärliga utsmyckningsuppdrag. Olofsson har dessutom haft mångtalet separat- och grupputställningar i Sverige.

Livets ränder (2018) var Eva Olofssons femte utställning på Galleri Eklund och innehöll 14 mustiga naturskildringar i blandteknik. 

 

Since childhood, Eva Olofsson has always had a physical and emotional connection to nature, animals, forests and stables – where horses, dogs, cats, sheep, hens and rabbits brightened her days. This then inspired her both to become a florist and an artist. Olofsson’s paintings can best be described as depictions of nature where animals and vegetation flourish in a vibrant celebration of Mother Earth. She works in several layers on the canvas in a kind of mixed media technique of painting, screen printing, photography and collage where the viewer can return to her pieces and each time find new details or symbols in them.

The artist has a certain affinity for Africa – where tall, fine-limbed women and exotic animals stroll through a fabulous world of savannah, desert or lush forest. Wild animals, such as elephants and different ungulates, are also recurring in her works. Olofsson creates a biological kingdom of plants, animals and people which is somewhat mysterious and it is not always clear precisely what is what – an elongated female body might actually be a flower stalk or a dragonfly. There is a playfulness here, and despite the artist often using animal photography or biological dictionaries as basis for her works, she still maintains a certain ambiguity in her motifs and it becomes clear that it is not of the utmost importance exactly which kind of organism that is depicted. Her imagery consists of hybridized forms or organisms – a dynamic blend of realistic and imaginative expressions based in nature.

Olofsson’s paintings can take anywhere between a couple of weeks to months to create. She primes her canvases with acrylic paint and allows it to flow along the length of the work.  Gradually, she continues by applying layers of oil paint, pastel pen, collage material and screen prints based on her own photographs. In this manner, Olofsson creates her compositions of text, flowing paint, human figures, animals, ornamental vegetation and symbols such as squares, triangles, on-buttons as well as the astronomical sign of the Earth.

There is an idyllic aspect in the richness of colours and lush vegetation in the paintings, as well as a theme of freedom where many of her depicted animals are exotic wild animals roaming freely and carelessly in Olofsson’s landscapes without the explicit presence of Man. However, an inherent darkness also exists here with titles alluding to a more serious reality; titles such as Raise Your Gaze, How Long, Hopefully, You are Not Alone and Stop It bring attention to humankind’s problematic relationship to the environment and encourage the protection of nature and its different organisms.

 

Eva Olofsson (b. 1977) lives and works in Gothenburg. She has attended several art schools in Gothenburg, received scholarships and artistic commissions. Olofsson has also held many solo and group exhibitions in Sweden.

 

Text av Sandrina Cerda, Galleri Eklund

 

 

 

© galleri eklund
Use arrows for navigation