• UTSTÄLLNINGAR / EXHIBITIONS
  • KONSTNÄRER / ARTISTS
  • SHOP
  • OM GALLERIET / ABOUT THE GALLERY
  • KONTAKT / CONTACT

Välj utställning

  • Kommande / Upcoming
  • Pågående / Current
  • Tidigare / Past
Ägretthäger_Flygandes2
JOnas2

JONAS FALCK

Utbildning:

1987-1989 Fotografi, Studiefrämjandet. 

2014 Naturfotografering, Fridhems folkhögskola, Svalöv. 

2016 Konst och Fotografi på Fridhems folkhögskola, Svalöv.

 

Utställningar:

2021, 2017 och 2014 Galleri Eklund, Stockholm.

2018, 2016 och 2015 Kemikalieinspektionen, Stockholm.

2016 och 2015 Galleri Elverket, Djursholm.

2015 Stjärnorp, Linköping.

2015 Biologiska muséet (Biotopia), Uppsala.

2014 SO Stockholm, Kungsträdgården med Galleri Eklund.

 

Jonas Falck är naturfotograf och författare, men även utbildad biolog och strategisk rådgivare på Kemikalieinspektionen i Stockholm. Falck har varit naturintresserad sedan barnsben och länge närt en önskan om att dokumentera det han ser ute i det vilda. Intresset har sedan utvecklats från att enbart bege sig ut i naturen och skåda och dokumentera, till att även innefatta ett konstnärligt skapande.

Falcks skapande sker tidvis; han har intensiva perioder då han fotograferar och även gör särskilda resor med syftet att just fotografera. Han fotograferar såväl i hans egen trädgård och det närliggande reservatet Hågadalen-Nåsten, som uppe i Norrland, nere på Öland eller för all del i södra Europa, Afrika och Asien. Oavsett plats är det alltid på riktigt – hans motiv är främst tagna från den vilda naturen och aldrig från arrangerade miljöer såsom på zoo.

När Falck beger sig ut med kameran är syftet inte enbart själva fotograferandet, utan också lärandet. Han frågar sig ofta exakt vilken typ av art det är han står inför och varför den existerar just där. Det är ett ypperligt tillfälle att undersöka och försöka förstå mer om det han ser under sina utflykter – ett möte med delar av naturen som han i egenskap av biolog redan kan en del om. Det är dessutom en möjlighet att förmedla denna specifika glimt av naturen till en större publik.

 

Ambitionen för Falck är att skapa lockande bilder med en särskild dynamisk energi som suger in betraktaren, och håller kvar dennes blick för en stund. Av vikt här är hans fäbless för att ofta fotografera i motljus, vilket skapar suggestiva silhuetter och antydningar till djurkroppar. Likväl har det renodlade formspråket, de dramatiska utsnitten och korta skärpedjupen ofta effekten av att betraktaren motiveras till att ta ett steg närmare bilden och ta sin tid att verkligen ta in vad det är som skildras. Falck beskriver det själv som en fin balansakt mellan ett dokumentärt avbildande och att skapa verk med välbalanserade kompositioner som gör bilderna harmoniska och sköna att vila ögonen på.

I många fall uppstår ett närmast intimt möte mellan konstbetraktaren och motiven i Falcks bildvärld. Han skapar en tydlig bildretorik och blickfång i bilderna, med bakgrunder som är diffusa eller nedtonade för att inte frånta fokus från betraktarens unika tillfälle att komma motivet nära. Den digitala efterbehandlingen av bilderna är ett viktigt led i denna del av den konstnärliga processen. Efterbehandlingen används för att renodla bildens narrativ; för att förtydliga det intryck som Falck själv fick ute på plats under fotograferingen. Detta kan innebära allt från ren dokumentär fotografering med sparsamma justeringar i ljus, kontraster och skärpa till att i det konstnärliga manipulera, spegla eller rentav helt radera vissa bildelement.

Genom Falcks lins får betraktaren uppleva skönheten i naturens flyktiga ögonblick, utan synliga spår av människans påverkan eller närvaro. I utställningen ”Naturens vingslag” ser vi vackra hägrar liksom en och annan ödla, fjäril, hjort och näckrosor. Samtliga verk är tagna under Falcks fotoresor till Indien, Costa Rica, Ungern, Spanien och Italien men även från här hemma i Sverige.

 

 Jonas Falck (f.1963) bor och är verksam i Uppsala. Falck har gett ut ett flertal fotoböcker, nu senast ”Naturens Vingslag – Sverige och Nordnorge” respektive ”Naturens Vingslag – Södra Europa”. Han har även haft separatutställningar på olika håll i Sverige.

 

Jonas Falck photographs both near and afar; both in his own garden and in the nearby nature reserve of Hågadalen-Nåsten, as well as in Northern Sweden, Southern Europe, Africa and Asia. Regardless of location, his motifs are always shot from natural environments as opposed to arranged ones such as a zoo.

Falck’s ambition is to create alluring images with a certain dynamic energy that demands the viewer’s attention and keeps it there for a while. Of importance here is Falck’s preference for shooting in backlight, creating suggestive silhouettes and hints of forms and bodies.  The pared-down and clean style of the images, in combination with his dramatic compositions and short depths of field likewise motivate the viewer to approach the images and take a moment to absorb what is actually being depicted. Falck describes it as a fine balancing act between a documentary depiction of nature, and creating works with harmonious compositions that comfortable to rest the eyes on.

Oftentimes, an intimate meeting arises between the art viewer and the motifs in Falck’s imagery. He creates a clear focal point in his images, with backgrounds that are out of focus or dimmed so as not to detract from the viewer’s unique opportunity to get very close to the subject of the image. Through Falck’s lens, the viewer can experience the beauty of nature’s many fleeting moments, without visible traces of a human presence or impact. In the exhibition “The Wingbeat of Nature” the viewer meets beautiful herons as well as the occasional lizard, butterfly, deer and water lilies. All works were shot during Falck’s past trips to India, Costa Rica, Hungary, Spain and Italy but also from here in Sweden.

 

Jonas Falck (b.1963) lives and works in Uppsala, Sweden. Falck has published several photography books, most recently “The Wingbeat of Nature – Sweden and Northern Norway” as well as “The Wingbeat of Nature – Southern Europe”. He has also held various solo exhibitions in Sweden.

 

Text av Sandrina Cerda

© galleri eklund
Use arrows for navigation