KATARINA EKELUND
Katarina Ekelunds konstnärliga uttryck har sannerligen genomgått en resa; från att måla självporträtt till vemodigt nordiska landskap som successivt blivit mer och mer abstrakta, tills det att landskapen försvunnit och hennes målningar numer alltid är abstrakta. Det är det inre hon vill skildra och hon söker att få ut det briserande som finns inuti trots hennes annars så lugna temperament. Ekelunds uttryck är expressionistiskt, med organiska former och mönster som pulserar av sin egen urkraft.
Iförd en tjock färgbefläckad overall, hennes målaruniform, utgår hon intuitivt från en viss färg i skapandet av var målning. Hennes intensiva färgkombinationer bildar sedan tillsammans ett energifullt flöde i flertalet lager på duken. Här återfinns ofta grundfärgerna rött och blått liksom olika nyanser av fluorescerande gult och rosa. Om sitt skapande säger Ekelund:
”Jag är en målare som älskar färg, mönster och former. Jag får inspiration av det jag ser ute i naturen när jag är på mina hundpromenader och skyndar mig sedan till min ateljé för att måla. Jag lägger ut mina dukar på golvet, blandar mycket färg, häller ut den över dukarna, rör omkring med spackelspadar och breda penslar och kastar och stänker.”
Ekelunds verk är fyllda av rörelse och hennes karaktäristiska strukturer – vilka liknar omloppsbanor, slangar eller växtrötter – slingrar sig fram och breder ut sig över hela duken. Sällan syns en linjär riktning i verken, där ögat vandrar rakt från punkt A till B, utan rörelsen fortsätter konstant runt i bildytan; ömsom med fart, ömsom mer trögflytande men aldrig stillastående. Konstnären har själv naturligt rört sig över duken med penseln och sedan accentuerat de bästa spåren av rörelserna i målningen för att de ska få ett spontant och modigt uttryck. Ekelunds målningar kan även framstå som förstoringar av diverse organiskt material, med mönster som påminner om cellstrukturer. Dessa naturliga former kontrasteras med små geometriska och kantiga diton, vilka placerats på olika håll i verken i egenskap av lugna detaljer som bidrar med viss ordning till den annars dynamiska målningen.
Ekelund föredrar att måla storskaligt så att hon till fullo kan ta ut svängarna och vara både fysisk och orädd i sitt skapande. Grunden till målningarna görs hastigt och tveklöst; konstnären upplever att hon inte bör tänka för mycket under målarprocessen då det riskerar att sakta ned hennes rörelser över duken och färgpåläggningen blir alltför utstuderad, feg eller platt. Om Ekelund på något sätt hållit tillbaka under målarförloppet menar hon att hon inte på riktigt skapat, då detta innebär att släppa tankarna och våga ge sig hän åt sitt innersta. Efter att dessa initiala färglager applicerats med stora skrapor saktar hon dock ned något och applicerar mer långsamma lager av exakta linjer med mindre penslar. Denna kombination av snabbt och långsamt i olika färglager är väsentlig för utvecklingen av målningens karaktär och personlighet.
Katarina Ekelund (f.1966) bor och är verksam i Munkedal, i norra Bohuslän. Hennes ateljé är belägen i en vacker kyrka från 1939. Ekelund är utbildad vid Konstfack i Stockholm, liksom vid Gerlesborgsskolan i Bohuslän. Konstnären har haft ett flertal separat- och grupputställningar i Sverige. Hon finns representerad i Jönköpings kommun; Bohusläns museum; Vänersborgs kommun; Region Västra Götaland; Sotenäs kommun; Tanums kommun.
Katarina Ekelund’s paintings are expressionist yet meditative, with organic shapes and patterns that pulsate from their own intrinsic power. Each painting is primarily based on one colour, then more are added to create intense colour combinations flowing together in multiple layers on the canvas. She often works with the primary colours red and blue, as well as various shades of fluorescent yellow and pink. The paintings are filled with movement, where her characteristic structures of winding or intertwining lines appear like orbits, hoses or plant roots moving across the canvas. There is rarely a linear direction in her paintings, where the eye wanders straight from point A to B, but rather the movement is constant throughout the painting; occasionally quick, occasionally more viscous but never stagnant. The artist herself has moved over the canvas with paintbrushes, and then accentuated the best traces of her movements in the painting to give a spontaneous and natural flow. Ekelund’s paintings may also be seen as magnifications of organic material, with patterns reminiscent of cell structures.
Katarina Ekelund (b.1966) lives and works in Munkedal, in the west of Sweden. Her studio is located here in a beautiful church from 1939. Ekelund has studied at University of Arts, Crafts and Design in Stockholm as well as at The Gerlesborg School of Fine Art on the West Coast of Sweden. The artist has had numerous solo- and group exhibitions in Sweden. She is also represented at Jönköping municipality; Bohuslän’s Museum; Vänersborg municipality; Region Västra Götaland; Sotenäs municipality;Tanum municipality.
Text av Sandrina Cerda