• UTSTÄLLNINGAR / EXHIBITIONS
  • KONSTNÄRER / ARTISTS
  • SHOP
  • OM GALLERIET / ABOUT THE GALLERY
  • KONTAKT / CONTACT

Välj utställning

  • Kommande / Upcoming
  • Pågående / Current
  • Tidigare / Past
LOUISE VILLA
LV7

LOUISE VILLA

LOUISE VILLA – CV

 

Konstnären Louise Villa upptäckte det som skulle komma att bli hennes teknik av en slump och utan att veta att det faktiskt var en vedertagen teknik daterad tillbaka till den italienska renässansen under 1400-talet. Tekniken ifråga heter sgraffito (från italienskans sgraffiare, “att rista”) och används såväl inom måleri som keramik, glas och för att mönstra byggnader. Sgraffito innebär att måla olikfärgade lager på en yta och sedan skrapa eller ritsa in mönster i det översta lagret, så att mönstret framträder i de undre skiktens färgkombinationer. Genast kändes tekniken given för Villa – som länge arbetat med olja och akryl i lager på lager på duken och alltid varit intresserad av att skapa en djupverkan och textur i sina målningar, men inte upplevt att hon till fullo hittat rätt i sitt formspråk, förrän upptäckten av sgraffito.

Villa applicerar alltså flertalet färglager på duken och väntar sedan tålmodigt på att varje lager ska torka ordentligt. Hon blötlägger färgerna något för att mjukgöra dem innan hon börjar skrapa med diverse verktyg. Villa skrapar och ritsar med stålull, palettkniv och syl – för finare linjer kan även spik, den vassare sidan av en passare liksom nål användas. Konstnären har även för ändamålet införskaffat ett litet verktyg som liknar det tandläkaren använder för att skrapa bort tandsten.

När duken är helt torr igen, skissar Villa fram formerna med kol, fyller sedan i en del av skissen med mer färg och skrapar slutligen fram målningen till önskad effekt. Detta är den perfekta blandningen av kontroll och slump för henne; då hon applicerar den färgskala hon vill att verket ifråga ska vara i, men ändå inte har fullständig kontroll över hur de individuella färglagren kommer att samverka efter att ritsningen av målningen är genomförd. Blir Villa inte nöjd med det slutliga uttrycket skrapar hon bort hela motivet så att det istället kan utgöra en färgstark och effektfull bakgrund till en ny målning som skapas ovanpå.

 

Lyssna på P4:s intervju med Louise Villa i utställningen “Early Botanists”

 

Early Botanists (2021)

Louise Villas första separatutställning på Galleri Eklund heter Early Botanists. Utställningstiteln refererar till några av världens första kvinnliga akademiker, vilka var just botaniker. När nya växtarter upptäcktes i fjärran länder under imperialismen fördes de sedan tillbaka till exempelvis England för att studeras, dokumenteras och domesticeras; ett arbete som till stor del kvinnliga botaniker stod för. Tack vare deras insatser integrerades detta växtliv i västvärldens kulturgeografi, och på sikt bidrog de till att botaniken utvecklades och accepterades som vetenskapligt studium. 

I Villas bildvärld syns just kvinnor, men även barn, i naturliga miljöer omgivna av spirande växt- och djurliv. Här är det oklart vilken tid och plats som skildras, likaså vilka dessa människofigurer är och vad de har för sig. De må väl utföra vetenskapliga studier av sina naturliga omgivningar, men kvinnornas stängda ögon skvallrar i vissa fall om att det snarare rör sig om en kontemplativ stund som åtnjuts ute i det vilda. Oavsett vilket är kvinnorna alltid ett med sin omgivning. Den naturliga ornamentiken återkommer i deras klädsel eller har rentav målats över dem. Växtformerna är inte heller entydiga, utan representeras av stiliserade blommor och blad som snarare frammanar upplevelsen av, eller idén om, vidunderlig natur än specifika blomsterarter. Det framgår att Villas måleri inte är porträtt av en viss person som utför ett visst göromål inom en tydligt avgränsad tidsrymd och plats – verken kan istället ses som symboliska representationer av kvinnans uråldriga koppling till naturen. Moder Jord. 

 

Louise Villa (f. 1974) bor och är verksam i Lund. Hon har bland annat studerat på HDK-Valand Högskolan för Konst och Design, Göteborg; Dômen Konstskola, Göteborg; Ölands Folkhögskola, Öland. Villa har haft ett flertal separatutställningar och grupputställningar i Sverige och utomlands. Hon finns representerad i Lunds kommun; TetraPak, Lund; Göteborgs Stad, Göteborg.

”Early Botanists” (2021) är Louise Villas första separatutställning på Galleri Eklund.

 

Konstnären beskriver att hon trots hennes intresse för både växter och kvinnors historiska koppling till naturen, i allra högsta grad vill undvika att skapa smågulliga målningar. Vackert, visst – men också rivigt, slående och starkt. Hennes tillämpning av sgraffito lämpar sig väl i detta syfte, men de taktila bildytorna framhäver även alla olika texturer i de organiska mönstren och textilierna i kvinnornas klädsel. Villa har dessutom en ambition att arbeta med fler sidor av livet, inte bara det ljuvliga och bildsköna, utan även dovare livsupplevelser såsom förlust, längtan och ensamhet vilket kan uttydas i vissa av hennes verk.

 

Artist Louise Villa discovered what would become her technique by accident, and without knowing that it actually was an established technique dating back to the Italian Renaissance in the 1400s. The technique in question is sgraffito (from the Italian word sgraffiare, “to etch”) and involves painting differently coloured layers on a surface, before scraping or etching patterns in the top layer. The pattern then emerges in the various colour combinations of the lower layers. Immediately, sgraffito felt right to Villa who had worked with oil and acrylic in layers upon layers on the canvas for a long time, and was always interested in creating depth and texture in her paintings – but it wasn’t until her discovery of sgraffito that she felt the expression in her paintings was just right.

Louise Villa’s first solo exhibition at Galleri Eklund is called Early Botanists. This exhibition title refers to some of the world’s first female academics, who were botanists. As new plant species were discovered in distant lands during the imperialism of the nineteenth and twentieth centuries, the species were eventually brought back to e.g. England to be studied, documented and domesticated. This work was largely done by female botanists and thanks to their efforts – these kinds of plants were integrated into the cultural geography of the Western world. In the long run, these women contributed to the development and acceptance of botany as a scientific field.  

Villa’s imagery portrays women, but also children, in various natural environments surrounded by budding plants and animals. It is unclear what time and place is being depicted here, as well as who the figures are and what exactly they are doing. They may well be performing scientific studies of their natural surroundings, but the closed eyes of several of the women in the exhibition suggest rather that a contemplative moment is being enjoyed in the wild. Regardless, Villa’s women are always one with the environment. The natural ornamentation reappears in their attire or is even superimposed on them. The plant forms are likewise ambiguous and are represented by stylized flowers and leaves, evoking the experience of, or the idea of, wondrous nature rather than specific flower species. It becomes clear that Villa’s painting is not portraiture, depicting people performing specific activities in a clearly defined time and space – but rather, her works can be seen as symbolic representations of woman’s ancient connection to nature. Mother Earth.

 

Louise Villa (b. 1974) lives and works in Lund, Sweden. She has studied at HDK-Valand Academy of Art and Design, Gothenburg; Dômen Art School, Gothenburg; Öland’s Art School, Öland. Villa has had numerous solo and group exhibitions in Sweden and abroad. She is represented at Lund municipality; TetraPak, Lund; the city of Gothenburg.

”Early Botanists” (2021) is Louise Villa’s first solo exhibition at Galleri Eklund.

 

 

Text av Sandrina Cerda, Galleri Eklund

 

 

© galleri eklund
Use arrows for navigation