ANNE TERSELIUS CLARIDGE
ANNE TERSELIUS CLARIDGE – CV
Hidden Garden (2021)
Anne Terselius Claridges konstnärliga skapandeprocess är spontan och intuitiv men hennes abstrakta oljemålningar visar ändå vilken behärskad och formmedveten målare hon är. Medan hon målar vrider och vänder Terselius Claridge på duken och kan plötsligt stanna till när hon upplever att det energifulla flödet i målningen är precis rätt. Konstnären menar att detta moment kan vara det allra svåraste under arbetets gång; att lägga ned penseln i god tid, när uttrycket fortfarande är öppet istället för att överarbeta målningen eller “ta död” på färgerna. Konstnärens rörlighet under hennes skapande medför också att det i hennes verk alltid finns nya detaljer som långsamt uppenbarar sig inför konstbetraktarens ögon. På samma sätt som klassisk musik kan behöva flera genomlyssningar för att åhöraren riktigt ska kunna bottna i stycket eller i verket som helhet, menar Terselius Claridge att hennes målningar kräver ett uppmärksamt betraktande och helst att betraktaren återvänder till verket flera gånger.
För Terselius Claridge är måleriet ömsöm en tung process, ömsom lätt och lustfyllt, men oavsett vilket ska den färdiga målningen alltid se otvingad och harmonisk ut. I dessa allvarsamma tider har konstnären särskilt inspirerats av att skapa någonting vackert, hoppfullt och ljust. Hidden Garden presenterar tretton abstrakta målningar i en blandteknik av olja, oljepastell och kol och har en medvetet upplyftande och frisk färgpalett. Målningarna går i nyanser av cinnoberrött, varmgult och coelinblått som tillsammans vibrerar i samklang. Även om Terselius Claridges verk vid en första anblick må te sig som ett explosivt virrvarr av färger, dröjer det faktiskt inte länge förrän betraktaren finner en tydlig ordning, eller rytm, i färgfältens dynamiska uttryck.
Denna spänning mellan dissonans och harmoni, eller mellan puls och vila, ger Terselius Claridges verk nerv. Hon är också mån om att målningarnas estetiska helhet inte ska vara helt tillrättalagd och arbetar därför med tygtrasa och suddar ut färgfält, liksom hon skrapar bort vissa partier av oljefärg, målar över andra och smutsar medvetet ner färgerna för att ge dem ett djup.
Anne Terselius Claridge bor och är verksam i Stockholm. Hon är utbildad vid Nyckelviksskolan och Gerlesborgsskolan i Stockholm; Fachhochschule Hamburg Gestaltung i Hamburg, Tyskland; Accademia di Belle Arti di Roma i Rom, Italien. Konstnären har presenterats i ett flertal separat- och grupputställningar i Sverige.
Utställningen Hidden Garden (2021) var Terselius Claridges tredje separatutställning på Galleri Eklund och visade storskaliga abstrakta oljemålningar med ett dynamiskt färgspråk.
Reflection (2019)
En central aspekt av Terselius Claridges skapande är musik. Musik fungerar likt ett mantra eller en startgnista för konstnärens inspiration och hon målar alltid till musik och anknyter till det hon lyssnar på. Än mer strävar Terselius Claridge efter att hennes verk ska vara som musik, med dynamiska färger som harmonierar med varandra.
Sedan 1970-talet har Terselius Claridge dessutom arbetat som scenograf och kostymtecknare inom television, film och teater både i Sverige och Tyskland. Hon har arbetat med produktioner av exempelvis Ingmar Bergman, Lars Norén, Björn Melander, Lena Söderblom, Gunilla Ambjörnsson, Judith Hollander och Mikael Håfström.
Utöver storskaliga målningar skapar Terselius Claridge även abstrakta collage i mindre format. Konstnären applicerar lekfullt olika typer av tunna papper i lager – allt ifrån kartong och tidningspapper till hennes morfars gamla anteckningar och andra blad hon kommit över från 1910- och 20-talet med vacker handskrift och överstrykningar på. Precis som i hennes målningar är musik och rytm viktiga aspekter av collagen. Likaså återfinns här tanken om att verken inte bör vara “för vackra”, utan något skitiga med fettfläckar och Terselius Claridge använder sig även av diverse pappersskräp som hon samlat upp från gatan.
Utställningen Reflection (2019) var Terselius Claridges andra separatutställning på Galleri Eklund.
Anne Terselius Claridge’s artistic process is spontaneous and intuitive, yet her large-scale, abstract oil paintings reveal what a controlled and form-conscious painter she is. Terselius Claridge twists and turns the canvas while painting and can suddenly stop when she feels that the energetic flow in the painting is just right. She describes how this phase can be the most difficult one during the whole process: knowing precisely when to put her paintbrushes down, when the expression is still open instead of over-worked and the colours “not yet dead”.
A central aspect of Terselius Claridge’s creativity is music. Music works like a mantra or an initial spark igniting her inspiration – she always paints while listening to music and connects her work to what she hears. Better yet, Terselius Claridge strives for her music to be like music, with dynamic colours vibrating in unison together. At a first glance, the colour application might appear chaotic, but a distinctive order or rhythm soon emerges in her works where the colours, forms and patterns together vibrate in aesthetic harmony. It is this tension between dissonance and harmony, or between pulse and rest, that creates an inherent dynamic force in Terselius Claridge’s paintings. The artist clearly also makes a point of not allowing her work to become too composed or graceful, as she uses a cloth to smudge various areas of paint, and scrapes others or paints over them in deliberately sullied colours.
In addition to large-scale paintings, Terselius Claridge also creates abstract collages in smaller sizes. The artist playfully applies different kinds of thin paper in layers – everything from cardboard and newspaper to her grandfather’s old notes and other sheets of paper from the 1910’s and 20’s with beautiful handwriting on them. Just as in her paintings, Terselius Claridge finds that music and rhythm are important aspects of creating her collages and she often paints on her paper compositions as well. The same idea of not allowing her works to become “too precious” is also found here – as various smudges and stains appear in the paper included from trash that she has gathered from the street.
Anne Terselius Claridge resides and works in Stockholm. She has studied at Gerlesborgsskolan in Stockholm; Fachhochschule Hamburg Gestaltung in Hamburg, Germany; Accademia di Belle Arti di Roma in Rome, Italy; and Nyckelviksskolan in Stockholm. The artist has been presented in numerous solo and group exhibitions in Sweden.
Text av Sandrina Cerda