JILL HÖJEBERG
JILL HÖJEBERG – CV
Finding Oneself (2020)
Jill Höjeberg är en skulptör som skapar abstrakta verk i sten, trä, metall och glas. Hon arbetar främst i olika typer av marmor och alabaster, och spenderar även en portion av året i Carrara i Italien för att där noggrant välja ut sitt material och hugga fram grundformerna i hennes skulpturer. Höjeberg inspireras av att arbeta på samma plats där marmorn bryts ur berget och alabastern grävs upp ur jorden. Väl hemma i sin ateljé i Stockholm påbörjas den mödosamma bearbetningen av den grovhuggna formen.
Formspråket i Höjebergs skulpturer är minimalistiskt och hon strävar efter att få den hårda stenen att utstråla en avskalad energi och styrka. De rundade formerna i hennes verk ger ett närmast elastiskt intryck och verken förefaller vara utsträckta och tänjda till det omöjligas gräns.
“Det börjar med en skiss – på papper, i vax eller kanske bara i tanken. Med vinkelslip skär jag ut den grova formen ur stenen. När jag skapat den grundläggande formen jämnar jag ut ojämnheterna med lufthammare och handredskap. Sedan sandar jag formen slät, med maskin och för hand tills den känns len som silke. Jag vill att mina skulpturer ska beröras så man fysiskt känner deras levande former”, säger Höjeberg.
Som kan ses nedan har Höjeberg till exempel skapat verk på temat livshinder som måste övervinnas, där skulpturerna på olika sätt tycks reagera på uppenbara liksom osynliga hinder i dess väg. Hon har likaså skapat en serie av böjda skulpturer som tycks illustrera hur långt det är möjligt att gå genom att sträcka sig bortom vad som först verkade möjligt.
Thoughts and Dreams (2018)
Utställningen Thoughts and Dreams visar konstnären Jill Höjebergs abstrakta skulpturer i marmor och alabaster. Här finns en koppling mellan människa och sten, där verken bildar olika teman som stundtals flyter ihop med varandra, men ofta relaterar just till det mänskliga tillståndet. Höjebergs skulpturer härstammar från ett behov av att omvandla hennes känslor till solida former. Genom att reducera rörelser och känslomässiga tillstånd till dess essens, blir hennes konstverk som bokstäver i ett primitivt emotionellt språk. På detta vis översätter konstnären exempelvis känslan av saknad efter sin familj till en sluten kropp i marmor som tycks uttrycka en tajt omfamning. Likaså konverterar Höjeberg upplevelsen av att sätta höga ambitioner och modigt våga ta klivet till skulpturer som likt klor griper efter drömmar.
“I stenen skulpterar jag mina tankar. Stenen kan innehålla tankar kring familjen, min omgivning, världen, liksom mina mål, glädjeämnen och drömmar. Genom mina tankar omformas den solida stenen till mjuka, nästan flytande former med en insida som innehåller hemligheter”, säger Höjeberg.
Några av verken i Thoughts and Dreams ingår även i en serie på temat kvinnliga former. Dessa skulpturer skildrar en harmoni och skönhet, likaså en sensualitet med en utvändig yta som är jämn och matt medan insidan är mer varierad i formen och blankpolerad. Insidan av skulpturerna är viktigare än utsidan, där konstnären gett verken en kännbar invändig form snarare än att skulpturerna bara har händelselösa håligheter.
Beröring är alltså en central aspekt i Höjebergs verk och de perfekt polerade formerna lockar betraktaren att sträcka ut handen och smeka stenen. Som barn fick konstnären höra att hon bara fick titta på konsten, aldrig röra. Här föddes en önskan om att skapa verk som istället uppmuntrar folk att ta i konsten och utforska skulpturerna närmare. Höjeberg brukar själv blunda och känna efter när hon nästan är färdig med skulpturen, och om formerna inte känns helt rätt så fortsätter det mödosamma arbetet.
Inför utställningen på Galleri Eklund har konstnären arbetat i olika slags marmor – Carrara, Statuario, Botticino och inte minst belgisk svart marmor. Enligt Höjeberg utmärker sig Statuario marmorn som den finaste stenen att arbeta i då den lyder hennes kommando och går utmärkt att slipa till perfektion. Den belgiska svarta marmorn däremot är svårformad och flisar sig lätt, eller spricker rentav, när en minst anar det. Stenen kräver ett mycket försiktigt och respektfullt arbetssätt, vilket resulterar i att dessa skulpturer tar mer än dubbelt så lång tid att skapa än hennes övriga stenskulpturer. Faktum är att konstnären flertalet gånger lovat sig själv att inte arbeta i denna marmor, dock har hon svårt att motstå den högglansiga svarta färgen och dess oklanderliga uttryck; vilket är varför den belgiska svarta marmorn ända sedan Renässansen varit det föredragna materialvalet för hantverkare över hela Europa. Höjeberg uppskattar var stens unicitet – även om hon arbetar i samma typ av sten kan olika block av stenen se helt olika ut, med individuella drag och uttryck precis som oss människor.
Thoughts and Dreams var konstnärens tredje utställning på Galleri Eklund och innehöll 15 omsorgsfullt huggna och polerade skulpturer i marmor och alabaster.
Jill Höjeberg (f. 1949) bor och är verksam i Stockholm. Hon är utbildad vid George Washington University i samarbete med Corcoran School of the Arts, liksom vid Art Students League of New York. Konstnären har medverkat i mångtalet samlings- och separatutställningar i Europa. Höjeberg finns representerad i Stockholms konstkansli, Sigtuna kommun, landstinget i Dalarna och Borlänge kommun.
Jill Höjeberg is a sculptor who creates abstract works in different kinds of marble and alabaster. She spends a portion of the year in Carrara, Italy to carefully select her material and carve out the rough shapes of her sculptures there. Höjeberg is inspired by the idea of working on site, where the marble is mined and alabaster extracted from the soil. She then returns to her studio in Stockholm and begins the arduous work of fine carving, smoothing and finally polishing each sculpture.
Touch is a significant aspect of Höjeberg’s work, and the perfectly polished shapes tempt the art viewer to reach out their hand and caress the stone. As a child, the artist was told never to touch the art, only to look at it. This birthed the idea of creating sculptures that actually encourage people to touch the art and explore the sinuous shapes of each sculpture. When she is nearly done with the sculptures, Höjeberg often closes her eyes and feel the work to ensure that the different surfaces are flawless to the touch, and if not – the cumbersome physical work continues.
The sculptures originate from Höjeberg’s need to convert her emotions to solid shapes. By reducing various movements and emotional states to their very essence – the art works become letters in her own primitive emotional language. In this way, the artist e.g. translates the feeling of being ambitious, setting high goals in life and then bravely taking the leap – to sculptures that extend upwards and appear to be reaching for dreams. Oftentimes, her works also consist of rounded, fluid shapes which make them seem elastic even though they are in solid stone; it is as if the sculptures have reacted to various invisible obstacles lying in their way. Höjeberg’s sculptures appear to illustrate how far it is possible to go, simply by reaching beyond what first seemed possible.
Jill Höjeberg (b.1949) resides and works in Stockholm. She has studied at George Washington University in Washington, USA as well as at Art Students League of New York in New York, USA. The artist has been exhibited in numerous solo and group exhibition in Sweden and Europe. Höjeberg is represented in The Stockholm City Arts Council, Sigtuna municipality, the city council in Dalarna and Borlänge municipality.
Text av Sandrina Cerda, Galleri Eklund