SAGA WENDOTTE
SAGA WENDOTTE – CV
In Between Realities (2020)
Saga Wendotte skapar genomgående sagolika och mystiska bilder, ofta med barn och yngre människor som huvudpersoner. Det första intrycket av hennes verk är att det är vackert, drömskt och skirt. Efter ett litet tag framträder dock en annan sida och verken liknar mer suggestivt filmfotografi som berättar en historia i exempelvis en skog eller en dockhusliknande miljö. Vare sig Wendottes bilder är pastelliga eller mer murriga i sin framtoning är det en förtrollad värld som skildras, med många symboliska och noggrant utplacerade bildelement för blicken att dröja sig kvar vid. I var bild arbetar konstnären fram kompositioner bestående av flertalet fotografier som på digitalt vis kombineras till en slående bild. Hennes digitala bearbetning bildar alltså en fysisk verklighet som inte finns men ändock kommenterar på högst realistiska världsproblem – såsom miljöfrågan och djurrätt. Här blir hennes konsekventa användning av barnmodeller anmärkningsvärd. Barnen framstår som oskyldiga i sina små världar, utan någon vuxen som ser efter dem, och lämnade alldeles ensamma med de stora frågor och problem som verken alluderar till och som är skapade av oss vuxna. Wendotte använder sig vasst av det gulliga för att stimulera reflektion kring problematiska ämnen; en kontrast som gör hennes verk desto mer effektfulla.
Little People (2018)
Little People är en serie fotografiska verk som vid en första anblick visar sagolika barnporträtt i förtrollade landskap. Det drömska intrycket av bilderna mattas dock snabbt av, liksom något sockersött som plötsligt ger upphov till tandvärk. Vid ett närmare betraktande framträder en sorgsenhet hos barnen, som också står mot en bakgrund mättad av symbolik. Tillsammans med verktitlarna suggereras en djupare och mer problematisk innebörd i fotografierna, där Wendottes verk blir kommentarer på människans mörkare sidor och de samhälleliga strukturer vi skapat. Bilderna har såväl politiska som mer existentiella undertoner och upptar teman som depression, djurens rätt, vapenvurmeri, etik och religion.
Projektet Little People är Wendottes mest omfattande och tidskrävande hittills, både konceptuellt och rent praktiskt. Konstnären är mån om att verken ska ha ett starkt konceptuellt uttryck och en tydlig röd tråd.
“Jag är inte alls spontan av mig, det har jag aldrig varit när det gäller foto. Mitt sätt att skapa är närmare måleri än fotografi. Jag vill berätta något utifrån mig själv, inte dokumentera ögonblick ur verkligheten”, säger Wendotte.
Detta syns i hennes gedigna arbetsprocess; från första skiss till att sy kläder, tillverka rekvisita, casting och fotografering av barn, till att resa jorden runt för att hitta rätt miljöer till olika delar av varje bild. Utöver prövningen att regissera och fotografera barn som aldrig tidigare stått modell, tillkommer sedan en avancerad digital bildbehandling. I Little People består varje bild av mellan fem och trettio olika bilder med olika ljussättningar. Det kan vara får från en hage utanför Stockholm, ett landskap i Kanada och snäckor från Thailand. Wendotte har även ändrat barnens fysiska proportioner och gjort dem mer docklika med större ögon och huvuden. I vissa fall har konstnären dessutom sammanfogat olika foton på samma barns ansikte för att få precis rätt uttryck i bilderna.
All denna bildmanipulering och sammanfogandet av vitt skilda beståndsdelar, miljöer och ljus har starkt bidragit till det unika uttrycket i verken. Dock är det inte något som betraktaren direkt ska tänka på, utan snarare undermedvetet registrera som surrealistiskt eller kanske rentav kusligt. Wendottes fotografier kännetecknas således av kontraster på olika plan – i bildens olika beståndsdelar, mellan vad som faktiskt är verkligt och vad som är manipulerat, och inte minst i vad som är oskyldigt och lekfullt kontra mörkt och allvarligt. Dessa kontraster skapar ett utrymme för eftertanke och reflektion hos betraktaren.
Saga Wendotte (f. 1989) bor och är verksam i Stockholm.
På Galleri Eklund presenterades 9 fotografier ur Little People (2018), varav ett nytillkommet verk som avtäcktes under vernissagen. Dessutom visades en film som gav en närmare inblick i konstnärens arbete med denna bildserie.
Saga Wendotte consistently creates wondrous and mysterious images, seemingly sprung from a fairy-tale, featuring children or young people as protagonists. The first impression of her works is often that they are beautiful, dreamy and delicate. After a while though, a completely different side to them emerges and the photographs appear more like suggestive cinematography telling a story in e.g. a forest or a dollhouse-like environment. Whether Wendotte’s photographs are pastel or murkier in appearance, it is an enchanted world being depicted with many carefully placed symbolic elements for the viewer to discover and let their eyes linger on.
Each of Wendotte’s pictures consists of compositions of many photographs digitally combined into one striking image. Her airbrushing creates a physical reality that does not technically exist, yet comments upon very real global issues such as environmentalism and animal welfare. Her frequent use of child models in the images is notable here. The children appear innocent in their enchanted worlds, without adult supervision and left all alone with the grave issues that the works allude to – which of course have been created by us adults. Wendotte sharply utilizes the sweet and innocent to stimulate reflection on problematic topics; a contrast making her works all the more striking.
Saga Wendotte (b. 1989) lives and works in Stockholm.
Text av Sandrina Cerda, Galleri Eklund